نوشته شده توسط : محسن

معرفی باشگاه ورزشی پرسپولیس

پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

دو نام جديد(آزادی- پیروزی)
در سال 1365 امتياز باشگاه پرسپوليس به بنياد مستضعفان و جانبازان واگذار شد و مسئولان اين نهاد، نام آنرا به آزادي تغيير دادند. تغييرات اخير مدت زيادي دوام نياورد و آزادي يا همان پرسپوليس توسط مسئولان بنياد به مرجع اصلي اش يعني سازمان تربيت بدني بازگردانده شد و مسئولان نهاد بنياد از ادامه اداره باشگاه صرفنظر كردند.
سازمان تربيت بدني به دليل محبوبيت اين تيم، خود اداره امور باشگاه را در دست گرفت و در اين زمان نام تيم از آزادي به پيروزي تغيير يافت. تغير نام پرسپوليس به پيروزي تا پایان دهه هشتاد ادامه داشت كه البته نام اصلي باشگاه در سازمان ثبت شركت ها «پيروزي(پرسپوليس)» به ثبت رسيده بود.

پيروزی(پرسپوليس)
درتمام سال هاي دهه 60 پرسپوليس با علي پروين به اغلب آن چيزي كه مي خواست رسيد. از پنج دوره قهرماني پي در پي در جام باشگاه هاي تهران كه الحق از ليگ برتر امروزمان چيزي كم نداشت تا طي مدارج قهرماني در كشور. در سال 1369 تيم ملي با هدايت پروين قهرمان بازي هاي آسيايي المپيك پكن شد.
در طول اين سال ها علي پروين مرد اول تمام ميادين فوتبال مخصوصاً پرسپوليس بود. او آنقدر محبوبيت داشت كه پس از كناره گيري از تيم، پس از درگيري با انصاري فرد در دهه60 ، وضعيت چنان آشفته شد كه مسئولان مجبور به بازگرداندن او تحت هر شرايطي شدند.
مرد اول پرسپوليس در اوايل دهه 70 و پس از ناكامي در مسابقات مقدماتي جام جهاني 1994 آمريكا در قطر به يكباره از تمامي ميدان هاي فوتبال دور شد. در اينكه او خود از تمامي تيم هاي فوتبال كنار كشيد يا كنار گذاشته شد هنوز بحث وجود دارد ولي اين حادثه در سال 1372 اتفاق افتاد.
پس از اين مديريت باشگاه به وزارت معادن و فلزات وقت سپرده شد. حسين محلوجي وزيروقت نيز اميرعابديني كه سابقه بازي در پيكان را نيز داشت و از مديران رده مياني وزارتخانه محسوب مي شد به سمت مديرعاملي انتخاب كرد.
با آمدن عابديني و تصميم اعضاي هيات مديره بنا بر استفاده از مربيان خارجي گذاشته شد. استانكو آمد و دو قهرماني ليگ 74 و 75 ايران را به دست آورد. در ليگ 76 پرسپوليس به دليل حضور 13 بازيكن در اردوي تيم ملي و مسابقات جام جهاني 1998 فرانسه، از مسابقات كنار كشيد.
در سال 1377پرسپوليس مجدد قهرمان شد ولي مهمترين اتفاق براي پرسپوليس در اين سال نه قهرماني در ليگ كه بازگشت پروين بود. قهرماني هاي متفاوت يكي پس از ديگري، ركورد پيروزي هاي متوالي و موارد اين چنيني در همان سال ها كسب شد. با اين حال در سال 1379 درگيري جديدي در باشگاه به وجود آمد و آن مسئله مديريت باشگاه بود. اين مسئله نيز تا يك روز مانده به سال 1381 و در 29 اسفند 1380 با راي دادگاه تجديد نظر به سود سازمان تربيت بدني در قائله درگيري سازمان تربيت بدني، حوزه هنري و حسين محلوجي باشگاه تا حدودي شكل ثابتي به خود گرفت و پس از سال ها به سازمان تربيت بدني ملحق شد.

پرسپولیس جدید
در دوره جدید مدیریت تربیت بدنی بر پرسپولیس نیز فراز و فرودهای بسیاری برای مردمی ترین تیم ایران به وجود آمد. پس از آرامش نسبی مشخص شدن مالک بعد از سالها این بار تغییرات دولت ها بود که این باشگاه را آماج تغییرات و آشفتگی ها قرار میداد. مدیریت های مختلف روی کار آمده در طول این سالها چیزی جز نزول این تیم در فوتبال ایران را در پی نداشت و تنها افتخار این تیم با قهرمانی در اولین دوره لیگ برتر بدست آمد. طی این سالها و در پی نتایج ضعیف پرسپولیس رئیس وقت سازمان تربیت بدنی اکبر غمخوار را به عنوان مدیرعامل پرسپولیس منتصب کرد تا سیاست عدم وابستگی به اشخاص از جمله پروین در پیش گرفته شود. حاصل این سیاست یعنی خروج اجباری پروین از پرسپولیس ایجاد دودستگی در باشگاه و هواداران بود که به شکست کامل و بازگشت پروین انجامید. در سالهای پس از افول پرسپولیس، کنار گذاشتن و بازگرداندن پروین و تغییرات متعدد مدیریتی آن قدر ناگوار بود که این محبوب ترین و مردمی ترین تیم تاریخ ایران نتوانسته تا کنون به جایگاه واقعی خود بازگردد...

پرسپولیس پر افتخارترین تیم حاضر در لیگ برتر کشور است. این تیم دو بار در فصل های 79-80 (اولین دوره) و 86-87 (هفتمین دوره) در لیگ برتربه عنوان قهرمانی رسیده است. در فصل 88-89 و 89-90 نیز این تیم قهرمان جام حذفی باشگاه های کشور شد.

پرسپولیس تنها تیمی است که در اولین دوره لیگ های کشور یعنی لیگ تخت جمشید ، لیگ آزادگان و لیگ برتر قهرمان شده است.

پرسپولیس پس از سال ۱۳۴۷، در تمامی ادوار برگزارشده در بالاترین سطح لیگ فوتبال ایران حضور داشته‌است. این تیم از آغاز تاریخ خود، ۹ بار در بالاترین دسته لیگ فوتبال ایران به قهرمانی رسیده (یک جام منطقه‌ای، ۲ جام تخت جمشید، ۴ جام آزادگان و ۲ جام خلیج فارس) و از این جهت رکورددار است. ۵ بار قهرمانی در جام حذفی ایران و یک قهرمانی در جام برندگان جام آسیا از دیگر قهرمانی‌های مهم پرسپولیس‌اند.

پرطرفدارترین باشگاه آسیا
طي سال هاي ابتدايي دهه 60 شمسي با ارايه گزارش آماري از سوي كنفدراسيون فوتبال آسيا(AFC ) پرسپوليس عنوان پرطرفدار ترين تيم آسيايي را به دست آورد. پس از پرسپوليس، داليان چين و الهلال عربستان از حيث تعداد تماشاچي در رتبه هاي دوم و سوم آسيا قرار دارند. البته مدتي شايعه شد كه اين تيم پس از يك تيم برزيلي دومين تيم پرطرفدار دنيا است ولي صحت يا سقم اين مسئله هنوز از سوي مرجعي رسمي تاييد يا تكذيب نشده است.

جاودانگی پرسپولیس
پرسپولیس پس از انقلاب به دلایل حقوقی مدت ها از نام های دیگری چون پیروزی به جای پرسپولیس استفاده می کرد تا اینکه سرانجام در مرداد ۱۳۹۰؛ در پی دعوی باشگاه علیه شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس، قاضی شعبه ششم دادگاه عمومی مجتمع قضایی شهید بهشتی رای قطعی به تعلق برند پرسپولیس به باشگاه، و حذف نام پرسپولیس از شرکت پرسپولیس سهامی خاص داد و درتاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۹۰ محمد رویانیان مدیر عامل وقت تیم پیروزی اعلام کرد که نام اصلی باشگاه به این باشگاه عودت داده شد و پرسپولیس بار دیگر پرسپولیس شد.

پ





:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 آبان 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: