نوشته شده توسط : محسن

سرگذشت زنان در طول تاریخ

   زنان در طول تاریخ سرگذشت دردناکی داشتند ، و از آنجا که از نظر جسمانی نسبت به مردان کمی ضعیف تر بودند ، به همین دلیل زورگویان و ظالمان در طول تاریخ سعی داشتند شخصیت انسانی آن ها را لگدمال کنند ، و چه جنایاتی که در این راه نکردند ، بخصوص در محیط عربستان و در عصر جاهلیت  - هر چند تمام دنیا در آن زمان در جاهلیت فرو رفته بود – بیش از همه جا شخصیت زن پایمال شده بود ، تا آنجا که زن را همچون کالایی مبادله می کردند ؛ سهمی از ارث مردان برای آنها قائل نبودند ؛ تولد دختر را ننگ می پنداشتند ، و چنانکه می دانیم دختران را زنده به گور می کردند ، و عجب اینکه حتی قوانین طبیعی را در این زمینه نادیده گرفته و می گفتند : بچه های دختر ما فرزندان ما نیستند ، فرزندان ما تنها بچه های پسران ما می باشند . اما اسلام که برای احیای ارزش های انسانی و الهی گام به میدان گذارده بود ، سخت با این تفکر جاهلی به مبارزه برخاست  و برای احیای شخصیت از دست رفته زن ، قیام کرد :

بی حجابی بازیگران

از طریق موعظه  و اندرز و آموزش های فرهنگی .

از طریق وضع قوانین به نفع زنان و شرکت دادن آن ها در مسائل مختلف و سرانجام از طریق شدت عمل در مقابل کسانی که حاضر نبودند در برابر این حقایق تسلیم شوند .

در حدیث آمده است : اسماء بنت عمیس همسر جعفر بن ابی طالب با شوهرش از حبشه بازگشت و به دیدن همسران پیامبر آمد ، از جمله سوالاتی که مطرح کرد این بود : آیا چیزی ار آیات قرآن درباره زنان نازل شده است ؟ آن ها اظهار بی اطلاعی کردند!

اسماء به خدمت پیامبر (ص) آمد و عرض کرد : ای رسول خدا ! جنس زن گرفتار خسران و زیان است ؟ ( و شاید حق داشت این سخن را بگوید چون سال ها از مبدا وحی دور مانده بود . گمان می کرد اصولی که بر جامعه جاهلیت حاکم بود بقایایش هنوز باقی مانده است ) .

پیامبر (ص) فرمود : چرا؟

عرض کرد : به خاطر اینکه در اسلام و قرآن فضیلتی درباره آنها همانند مردان نیامده است !

با اینکه سال پنجم هجرت بود و هجده سال از طلوع اسلام می گذشت ، و درباره احیای شخصیت زن در قرآن و احادیث مطالب فراوانی وارد شده بود ف ولی باز برای تاکید بیشتر آیه 35 سوره احزاب نازل شد ، آیه ای که در حقیقت بیانگر همه ارزشهاست، ارزشهایی که د زنان و مردان یکسان است ، و از برترین موقعیت برخوردار می باشد .

و به این ترتیب اسلام ۀخرین سخن را در این زمیه بیان کرد ، و نشان داد که زنان و مردان دوش به دوش یکدیگر در مسیر زندگی به سوی خدا ، و به سوی ارزشهای انسانی گام بر می دارند ، در صورتی که از شرایط یکسانی در این مسیر برخوردار باشند .

بعضی تعجب می کنند چگونه اسلام به زنان حق داده است در برابر شیر دادن فرزندان خود مطالبه اجرت کنند !

                         « و اگر برای شما ( فرزند را ) شیر می دهند ، پاداش آنها را بپردازید »

                                                                                            سوره طلاق . آیه 6

    کدام زن است که برای شیر دادن به فرزند دلبندش مخصوصا موقعی که با مرد زندگی مشترک دارد ، اجر و مزدی مطالبه کند ؟

ولی نباید فراموش کرد که این دستورات به خاطر آن است که اسلام بگوید نه تنها زن یک انسان است و دارای همه حقوق انسانی ؛ نه تنها او در مورد اماولش حق تصمیم گیری دارد ، و مرد نمی تواند بی رضای او ، حق او را زیر پا بگذارد ، بلکه اگر بخواهد در برابر شیر دادن هم حقش را مطالبه کند ، می تواند . و این دستر درآن محیط چه تاثیر عمقی داشت !

کوتاه سخن اینکه اسلام حق بزرگی بر زنان جهان دارد ، زیرا آن ها را از چنگال ظلم ظالمان تاریخ نجات داد ، به شرط آنکه دستورات اسلام در این زمینه مو به مو به کار گرفته شود .

بی حجابی





:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 آبان 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: